Ma7moud ... says


2019/09/07

بعد 50.000 سنه

بعد انتظار 50.000 سنه للحظه الحساب
 وروى الإمام أحمد، وأبو يعلى، وابن حبان في صحيحه، عن أبي سعيد الخدري - رضي الله عنه - عن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - أنه قال: {يوم كان مقداره خمسين ألف سنة} [المعارج: 4] 
فقيل: ما أطول هذا اليوم؟ 
فقال النبي - صلى الله عليه وسلم -: «والذي نفسي بيده إنه ليخفف على المؤمن حتى يكون عليه أخف من صلاة مكتوبة» .

يظهر ملك ينادى فلان ابن فلان تعالى لتقف بين يد رب العزة للسؤال

ندردش سوا ونتخيل بالعاميه 
ايه رايكم 
نجرب

تخيل كدة وانت واقف امام ربنا لحظه الحساب 
لما يقولك عبدى فلان
فاتقول نعم يارب العزة 
ويبدا يعتبك ويسالك

عبدى الم تكن تعلم انى اراك حين كنت تعصينى .. ولا انت قولت مش مهم عارف ان ربنا شيفنى بس انا بحب الذنب اكتر  
عبدى ليه كنت بتعصينى .. ماكنتش بتخاف منى    
عبدى لما فعلت هذا.. هو حبك للذنب اكبر من حبك ليا
عبدى لما جعلتنى اهون الناظرين اليك .. ليه كنت بتستهون بيا
عبدى لما كنت تتوارى من الناس ولما تتوارى منى .. كنت مكسوف من الناس ومش مكسوف منى انا وانا رب الناس
عبدى لما كنت تتقى غضب الناس ولما تتقى غضبى .. هو غضب الناس اشد من غضبى انا  
عبدى لما كنت تقدم مواعيدك الشخصيه عن مواعيد صلاتى .. هو اللى رحت ميعادة كان اهم عندك منى انا
عبدى لما كنت بتصحى بدرى لو عندك ميعاد وماكنتش بتصحى فى ميعادى لصلاه الفجر .. هو اللى رايح ليه احسن عندك منى انا
عبدى ليه كنت تطالب الناس ان تلتزم معك بالعهد وانت مش بتلتزم بعهدك معايا .. هو انت افضل منى انا
عبدى انا بعتلك نبى ليه مالتزمتش بسنته .. ماكنش عجبك ماكنش راضيك .. هو انت احسن من النبى اللى بعته انا
عبدى بعتلك كتاب ليه ماكنتش بتقرائه .. هو الكتاب اللى كنت بتدرسه احسن عندك من كتابى انا 
عبدى عشت 40 او 50 سنه فيهم كام شهر رمضان غلقتلك ابواب النار وفتحتلك ابواب الجنه وحبستلك الشياطين وضعفتلك الاعمال ليه اعملك كل دا وتسيب عبادتى على شان فيلم او مسلسل .. هو المسلسل افضل من شهر رمضان وكل اللى عملته فيه ليك 
عبدى انت ماسمعتش حد قالك ان كدة حرام .. طبعا سمعت   
عبدى طيب انت مش عارف ان دلوقتى جنه ونار خلاص خلصت 
يعنى انت ماشى من الموقف دا ياجنه يانار 
عبدى انت عملت فى نفسك كدة ليه !!
رد ياعـبـــدى 
هاتقول ايه يارب مش هاعمل كدة تانى 
ماهو ياعبدى خلاص مافيش هنا تاااااااانى خلاص 
خلصت مافيش تانى .. 
تانى دى كانت فى الدنيا لما عطيتك 40 سنه وكنت مسئول عن رزقك وكنت كل يوم اناديك هل من تائب اتوب عليه 
هاتقوله ايه ؟
خلاص مش هاشرب سيجارة تانى عبدى ماهو مافيش سجاير 
هاتقوله خلاص هاروح اصلى الفجر عبدى ماهو خلاص الصلاه خلصت
هاصوم رمضان عبدى خلاص مافيش رمضان مش هايجى 
مش هابص على المتبرجات عبدى خلاص مش هايعدو مافيش متبرجات
طيب يارب هاحج عبدى ماخلاص مافيش حج
هاتقوله خلاص يارب مش هاغضبك ياعبدى ماخلاص انت غضبتنى امال انا بحسبك على ايه 

طيب هاتعمل ايه .. ؟؟ 
ياعبدى ماخلاص خلصت انت اخدت فرصتك عشت 40 او اكتر او اقل 

 الشيخ الشعراوى رحمه الله عليه قال عن الذنب .. 
لو استحضر العبد العاصى العقوبه مافعل المعصيه
بمعنى اوضح
رجل اعجبته سيدة جميله تملك من الجمال مالا تملكه غيرها من اهل الارض
وقولنا له اقضى معها الليله وافعل ماتشاء .
بس على شان تكون عارف هانفتح عليك الصبح وناخدك فى اوضه موجودة تحت كلها مولعه نار وهانحطك فيها ونقفل عليكـ
ايه رايك ؟ 
.............؟؟


قبل ماتعمل اى معصيه تذكر العقوبه قبل فعل المعصيه وتذكر انك ستقف امام الله ويعتبك وهو فى شدة الغضب 
افتكر ورب العزة بيقولك عبدى لما جعلتنى اهون الناظرين اليك وانت تعلم اننى اراك

   
اسال الله وايكم ان يحفظنا وان نكون عبادا مطعين لله ورسوله

ليست هناك تعليقات: